Har vi samma instinkter som djuren?

Om en groda ligger i vatten som sakta kokas upp så flyr den inte. Men om grodan läggs i kokande vatten så hoppar den upp på en gång.

Exempel: I ett förhållande så brukar de första veckorna vara en dröm. För man känner inte till varandras dåliga egenskaper än. Men om de dåliga egenskaperna dyker upp de första veckorna så är inte chansen att förhållandet kommer hålla lika stor. Om de dåliga sidorna dyker upp långt efter så håller relationen oftast längre eftersom man känner till de goda sidorna som man stötte på i början av relationen. Så man kokar tillsamans i den heta grytan.

Om flera hankräftor ligger i kokande vatten så samarbetar dem för att komma upp. De ställer sig på varandra och går ut en och en. Men om flera honkräftor ligger i kokande vatten så drar de ner varandra.

Exempel: Killmobbning är mer fysisk medan tjejmobbing är psykisk. Den psykiska mobbningen är svårare att reda ut eftersom den skadar i längden. Enligt mina erfarenheter så har jag själv haft svårt att umgås med tjejer för att många ständigt försöker hitta svaga punkter hos varandra så de kan trycka ner alla. Därför har jag ofta sökt mig till killar.

Om en elefantunge blir bojad kring ett träd, växer upp med bojan och någon byter ut bojan mot en tunn tråd så står elefanten kvar.

Exempel: Slöjan i Sverige - Flera muslimska kvinnor är uppväxta med sina slöjor. Utan dessa så känner kvinnorna sig nakna. En del muslimska kvinnor som försöker motarbeta slöjan gör det i en långsam process. Från att te.x. ha burka till att ha slöja, till något mindre.

Precis som djur så har vi instinkter. En del känner av sina instinkter än andra. Själv har jag ofta som barn haft instinkt drömmar. Och jag har försökt att alltid lyssna på vad mina instinkter vill. Det har gjort att jag har kännt av om något kommer hända. Som när jag åkte buss och kände att något skulle hoppa upp på vägen så jag varanade chauffören och då kom en hare. Jag hade ingen aning om att det skulle hända, men jag kände på mig. Min instinkt kan också handla om mat. Jag kan bli sugen på allt från koldolmar till tonfisk beroende på vad min kropp behöver för näring. Jag försöker lära mig allt mer att lyssna på djurinstinkterna som vi antadligen kommer arbeta bort mer och mer desto längre vi kommer i framtiden.

När jag var fem år så drömde jag att min farfar ramlade i sjön för att en stor fisk drog ner honom. Berättade det för mamma. Samma dag ringde min farmor från Småland och berättade att farfar hade fångat en stor gädda som drog ner honom i sjön.

En annan gång när jag var tonåring så drömde jag att elhuset, tvärsöver gatan var en pizzeria. jag lånade pengar av min bror för att köpa en pizzqa när min pappa plöstligt kom springandes med en man bakom sig som sköt honom i ryggen. Vaknade av att pappa skrek. Sprang in till hans sovrum, han låg på golvet och gnällde. Han hade ramlar ner för sängen och hade ryggskott så han kunde inte komma upp. Jag berättade inte om drömmen då. Och senare fick vi besök av mammas vänner. När hon bjuder över folk så lagar pappa eller mamma alltid en planerad måltid, men den här gången beställde de pizza och de har de aldrig gjort förut. Och hennes vänner berättade att taxin var billig och sa samma pris som pizzan i drömmen kostade.

Jag har läst på om drömmar eftersom de är faccinerande. Långt ifrån den här tiden när människan hade sinaförsta år och långsamt utvecklades så sägs det att de hade drömmar som både varnade och som genomarbetade all information. Om människan hade te.x. jagat djur så drömde han om det för att sedan bli bättre nästa dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0